Igor Szeligowski, Krzysztof Stencel, Henryk Kowalewicz, Marek Michalec
zwiń
Zespół powstał w 2011 roku. Złożony jest z czynnych muzyków orkiestrowych: Igor Szeligowski (urodzony w Głuszycy), od roku 2004 jest pierwszym waltornistą Opery Narodowej w Warszawie. W 1999 r. został pierwszym waltornistą założonej przez Krystiana Zimermana Polish Festival Orchestra. W latach 2010-11 był pierwszym waltornistą Teatro Municipal Chile. Stale współpracuje z orkiestrami: Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Filharmonii Pomorskiej oraz Filharmonii Wrocławskiej. Krzysztof Stencel, muzyk kameralista i wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jego pasją jest wykonywanie muzyki na instrumentach historycznych, specjalizuje w grze na rogu naturalnym. Henryk Kowalewicz od 2002 roku współpracuje z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Filharmonia Narodowa oraz z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie. W sezonie 2007-2008 był pierwszym waltornistą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Od 2008 roku zdał na pozycje II-go pierwszego waltornisty w orkiestrze Sinfonia Varsovia. Pedagog w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Marek Michalec od 2005 roku pracuje jako waltornista w Operze Narodowej w Warszawie. Współpracował również z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, Polska Orkiestra Radiowa, Opera Kameralna, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Filharmonia Pomorska, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. Ideą powstania kwartetu było połączenie pasji gry na najszlachetniejszym z instrumentów dętych blaszanych - waltorni i muzykowania kameralnego. Muzycy wykonują utwory J. S. Bacha, W. A. Mozarta, G. Rossiniego, R. Schumanna i innych kompozytorów. Kwartet dostaje po swoich koncertach pochlebne recenzje w prasie i na stronach internetowych. Poprzez grę, a także ciekawe, pełne humoru prowadzenie koncertu zespół chce pokazać różnorodne możliwości instrumentu oraz przyczynić się do jego popularyzacji. Fugi i chorały J.S.Bacha w aranżacji na 4 rogi, uwertury W.A.Mozarta czy Konzertstuck R.Schumanna to najczęściej wykonywane utwory Kwartetu Mazo. W tym właśnie repertuarze spotkają się z wałbrzyską publicznością.
SAKHIOBA
miejsce: Wałbrzych, siedziba
godz.18:00
11.05.2014 r.
zwiń
Propozycja koncertu sławnego gruzińskiego zespołu wokalnego – 14 osobowego chóru męskiego SAKHIOBA jest rzadką Wałbrzychu okazją wysłuchania gruzińskiej polifonii, muzyki liturgicznej, narodowej i etnicznej. Nadto jest ona odpowiedzią na szczególnie liczną obecność turystów z Dolnego Śląska, szczególnie studentów, w Gruzji w minionym 2013 roku.
Takie zainteresowanie wynika z wyjątkowo przyjacielskiej atmosfery z jaką spotykają się Polacy w Gruzji oraz z licznych dawnych i współczesnych związków polsko – gruzińskich.
Ważnym tego elementem jest pamięć po stu gruzińskich oficerach i ośmiu generałach służących przed wojną i w czasie wojny w polskiej armii na wysokich dowódczych stanowiskach. Część z nich zginęła w Katyniu i na polach bitew, walczyli też w Powstaniu Warszawskim.
Szczególnie zasłużonym był pł. Walerian Tewzadze, kawaler Virtuti Militari, obrońca Warszawy w 1939 roku. Dowódca 7 Dywizji Piechoty AK. Po wojnie pod nazwiskiem Walery Krzyżanowski mieszkał i zasłużył się jako twórca Spółdzielni Mieszkaniowej w Dzierżoniowie. Dziś przed Radą Miasta stoi jego pomnik.
Zespół SHAKIOBA gościł z koncertami w wielu krajach Europy i Ameryki, brał udział w Festiwalu – „Pieśni naszych korzeni” w Jarosławiu. Poza koncertami w kościołach – muzyka liturgiczna i tradycyjna, w salach koncertowych - z uzupełnieniem instrumentów i tańca – prowadzi też gruzińskie Supry – spotkania za stołem.
Jest jednym z najważniejszych i najbardziej znanych gruzińskich zespołów wokalnych. Twórca zespołu – Malkhaz Erkvanidze jest światowej sławy muzykologiem i śpiewakiem, autorem wielu opracowań muzycznych oraz pomnikowego 24-tomowego dzieła „Gelati Skola” – o najważniejszej szkole śpiewu liturgicznego w Gruzji – Gelati.
Jesteśmy przekonani, że koncert zespołu gruzińskiego SAKHIOBA będzie się cieszył wielkim zainteresowaniem. Wszystkich Państwa serdecznie zapraszamy!
WAŁBRZYSCY SOLIŚCI
miejsce: Wałbrzych, sala filharmonii
godz.19:00
16.05.2014 r.
dyrygent:Michael Meissner
soliści:
Anna Osowska - skrzypce
Wojciech Kud - wiolonczela
zwiń
Program:
José Rolón: Overture
C. Saint - Säens: Duo Concertante "La Muse et le Poete", op. 132 na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną.
H. Vieuxtemps: "Duo Brillant", op. 39 na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Allegro maestoso - Adagio - Allegretto
José Rolón: Sinfonía op. 18
W programie tego koncertu znalazły się mało popularne lub zupełnie nieznane kompozycje. Po raz pierwszy w Polsce zostaną wykonane dwa utwory Meksykańskiego kompozytora José Rolón. Rolón (1876-1945), także pianista i dyrygent, odebrał wykształcenie muzyczne w Paryżu studiując u Nadii Boulanger. Po powrocie do Meksyku został profesorem kompozycji w Narodowym Konserwatorium Muzycznym. Jego kompozycje cechuje skomplikowana faktura, nie przekraczająca tonalności, bogato inspirowana muzyką meksykańską.
„La Muse et Le Poete” to dojrzała kompozycja Saint Saensa (1835-1921), napisał ten utwór w wieku 74 lat podczas pobytu w Luxorze w grudniu 1909r. jako memoriał dla Mme. J-Henry Carruette. Sam Saint-Saens mówił, że jego zamiarem było pokazanie „konwersacji dwóch instrumentów a nie wirtuozowskiego współzawodniczenia”. Przeplatają się tu motywy żarliwie liryczne, ogniście brawurowe, czy nasycone dramatyzmem, ale popisywanie się nie jest nigdy celem samym w sobie. Kompozytor doskonale dozuje emocje splatając obie partie solowe w jedną całość. Pomimo tytułu program literacki nie jest wyraźnie sprecyzowany, Saint-Saens podkreślał, że partia skrzypiec to „muza”, a partia wiolonczeli symbolizuje „poetę”. „La Muse et Le Poete” to utwór rzadko wykonywany, spopularyzowany w ostatnich latach m.in. przez Joshuę Bella czy braci Capucon. W 1910 r. Eugene Ysaye - najbardziej znany uczeń Vieuxtempsa - był pierwszym wykonawcą tej kompozycji wraz z wiolonczelistą Josephem Hollmannem w Londynie, Saint-Saens akompaniował im na fortepianie.
"Duo Brillante" - trzyczęściowa kompozycja H. Vieuxtempsa z 1864 r. Henri Francois Joseph Vieuxtemps (1820-1881) to belgijski skrzypek, czołowy reprezentant XIX wiecznej szkoły "franko-belgijskiej". 15 lat młodszy Wieniawski uznawał go za swojego mistrza. Grał na skrzypcach Guarneriego z 1741 r. R.Schumann porównywał go nawet do N.Paganiniego. Vieuxtemps to autor wielu wirtuozowskich, efektownych kompozycji, m.in. siedmiu koncertów skrzypcowych i dwóch wiolonczelowych oraz licznych utworów kameralnych. Oprócz czystej techniki odnajdujemy w nich również momenty pełne melancholijnego liryzmu co tworzy iście romantyczną całość.
49. Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego
miejsce: Szczawno Zdrój, Teatr Zdrojowy
godz.19:00
23.05.2014 r.
dyrygent:Jerzy Kosek
soliści:
Josef Špacek - skrzypce
zwiń
Dzień Wałbrzyskiego Twórcy
miejsce: Wałbrzych, sala Filharmonii Sudeckiej
godz.17:00
28.05.2014 r.
soliści:
ZESPÓŁ PERKUSYJNY wystąpi w składzie:
Mateusz Bednarczyk
(laureat 1 nagrody Ogólnopolskiego Konkursu
Perkusyjnego, Warszawa 2013), V kl. Liceum Muzycznego w klasie
dyrektora ZSzM w W-chu, Krzysztofa Brenka,
- kotły
Paulina Kurdybelska
II kl. OSM II st. w klasie Romana Szkaradka,
- instr. perkusyjne
Jakub Ciągło
III kl. SM I st. w klasie Romana Szkaradka,
- drum-set
Teodor Lulis
II kl. OSM II st. w klasie Romana Szkaradka,
- instr. perkusyjne
Marcin Olejarz
I kl. SM II st. w klasie Romana Szkaradka,
- instr. perkusyjne
Mateusz Dela
VI kl. OSM I st. w klasie Romana Szkaradka,
- instr. perkusyjne
Maksymilian Grzeszak
I kl. SM II st. w klasie dyrektora ZSzM w W-chu,
Krzysztofa Brenka,
- instr. perkusyjne
Tomasz Dereczenik
III kl. OSM I st. w klasie Romana Szkaradka,
- instr. perkusyjne
zwiń
Program koncertu
ZESPOŁU PERKUSYJNEGO
ZESPOŁU SZKÓŁ MUZYCZNYCH w Wałbrzychu
pod kierunkiem
ROMANA SZKARADKA
1. Jean Michel Jarre, Uwertura. Rewolucja w przemyśle.
projekt pn. "Modernizacja obiektów Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu"
nr umowy o dofinansowanie: RPDS.04.03.01-02-0035/16
oś priorytetowa 4 - środowisko i zasoby, działanie 4.3 - dziedzictwo kulturowe, poddzialanie 4.3.1 - dziedzictwo kulturowe / konkurs horyzontalny
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO (EFRR) ORAZ BUDŻETU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO (RPO WD) NA LATA 2014-2020
instytucja kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego finansowania z budżetu Województwa Dolnośląskiego.